PENGHARGAAN
Syukur
alhamdulillah saya bersyukur kepada Allah kerana memudahkan perjalanan menyiapkan tugasan pelajaran PSIKOLOGI (RBK
2203M) yang telah diberikan dan merupakan kewajipan kami sebagai seorang
pelajar.
Setinggi-tinggi
penghargaan kepada pensyarah pembimbing, En. Ridzuan bin Ahmad kerana telah
memberi tunjuk ajar, teguran dan sumbang saran ilmu kepada saya sepanjang
menyelesaikan dan menyiapkan tugasan ini.
Tidak
lupa juga kami kepada ibu bapa yang memberi dorongan agar terus berusaha
melakukan sebaik mungkin dalam menyiapkan tugasan-tugasan akademik yang
diberikan oleh pensyarah- pensyarah.
Rakan-rakan
juga telah banyak membantu kami dalam berkongsi maklumat dan mencari
bahan-bahan rujukan serta memberi idea-idea mantap yang berkaitan dengan
tugasan ini.
Sekian,
terima kasih.
1.0 PENGENALAN
Motivasi atau pergerakan ialah
dorongan tingkah laku organisma yang berterusan untuk menjalankan aktiviti yang
dirangsangkan oleh sesuatu insentif. Tingkah laku seperti ini wujud kerana
tegangan fisiologi ( keperluan minuman) atau psikologi, ( penghargaan) adalah
menuju ke arah pencapaian sesuatu matlamat. Apabila merasa dahaga iaitu
memerlukan minuman anda bermotivasi (terdorong) untuk berusaha mencari minuman.
Tingkah laku anda ( iaitu berusaha mencari minuman) mempunyai suatu matlamat,
iaitu untuk memenuhi keperluan dahaga. Insentif atau kepuasan yang anda peroleh
kerana usaha itu ialah minuman. Setelah pencapaian matlamat motivasi organisma
itu akan berkurangan.
Secara
amnya, motivasi melibatkan tiga keadaan iaitu:-
(i)
Motivasi mewujudkan sesuatu situasi.
(ii)
Situasi mewujudkan sesuatu tingkah laku
(iii)
Tingkah laku itu menuju ke sesuatu matlamat
DEFINISI MOTIVASI
H.
W.Bernard dalam bukunya Psychologi of
learning (1965), menyatakan motivasi ialah proses membangkitkan mengekalkan
dan mengawal minat. Manakala Crow dan Crow (1981) menghuraikan motivasi sebagai
sesuatu desakan yang menjadikan manusia mengubah sikap, minat atau kegiatannya.
Menurut Sharifah Alwiah Alsagoff (1986) menghuraikan motivasi sebagai
perangsangan tindakan terhadap sesuatu tujuan yang dahulunya hanya terdapat
sedikit atau tiada minat terhadap tujuan
tersebut. Secara ringkasnya, motivasi merupakan perangsangan yang
membangkitkan dan mengekalkan minat seseorang individu ke arahmencapai sesuatu
matlamat tertentu, termasuk mengubah sikap, minat dan tingkah lakunya. Ia
biasanya diwujudkan kerana keperluan fisiologi atau psikologi yang timbul.
Menurut
Woolfolk (1990) motivasi dirujuk kepada satu kuasa dalaman yang membangkit,
mengarah dan mengawal minat serta tingkah laku manusia. Manakala Chaplin (1985)
menyatakan bahawa angkubah yang digunakan untuk menerangkan tentang faktor
dalaman organisma yang membangkitkan dan mengarahkan tingkah lakunya ke arah
sesuatu matlamat. Vernon pula menjelaskan bahawa motivasi adalah tugasan yang
memerlukan inisiatif peribadi.
Motivasi
ialah penggerak kepada kemahuan dan keinginan hendak berjaya ataupun hendak
mencapai sesuatu. Motivasi boleh juga dikatakan sebagai rangsangan untuk
kejayaan seseorang ataupun rangsangan hendak mengelakkan diri daripada
kegagalan. Orang yang mempunyai motivasi bererti dia sudah memperoleh kekuatan
bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup sama ada di dunia ataupun akhirat
ataupun keduanya sekali. Ahli psikologi memfokuskan pada tiga persoalan asas
mengenai motivasi iaitu :
1.
Apakah yang menyebabkan seseorang memulakan satu tingkah laku?
2.
Apakah yang menyebabkan seseorang bergerak ke arah matlamat atau
impian?
3.
Apakah yang menyebabkan seseorang tabah dan berkeras hendak
mencapai impian itu?
Motivasi
berasal daripada perkataan Inggeris iaitu motivation yang bermakna bersemangat.
Motivasi adalah sesuatu yang ada (ataupun tiada) dalam diri dan minda yang akan
menentukan kejayaan ataupun kegagalan dalam apa jua perkara yang dilakukan. Wikipedia
mendefinisikan motivasi sebagai suatu proses untuk menggalakkan sesuatu
tingkahlaku supaya dapat mencapai matlamat-matlamat yang tertentu.
Menurut
Kimble, (1984) motivasi adalah proses yang terjadi dalam diri yang menciptakan
tujuan dan memberikan tenaga bagi tingkahlaku seseorang iaitu daya penggerak
yang ada di dalam diri seseorang untuk melakukan aktiviti-aktiviti tertentu
demi mencapai suatu tujuan. Manakala bagi Santrock (2008) mengatakan bahawa “motivation
is the reason why people behave the way they do. Motivated behavior is
energized, directed, and sustained”. Motivasi adalah kuasa yang
menggerakkan manusia mencapai sesuatu matlamat.
Dalam
proses pengajaran dan pembelajaran, motivasi dianggap sebagai satu unsur yang
penting yang membolehkan murid-murid melibatkan diri secara aktif, disamping
menjadikan proses pembelajaran itu berlangsung dalam keadaan bermakna,
berfaedah dan menggembirakan (Kamarudin Hj Husin, 1993)
Berikut
adalah antara beberapa ciri utama motivasi:-
(i)
Motivasi tidak wujud secara semula jadi
(ii)
Motivasi tidak diwarisi
(iii)
Motivasi boleh diwujudkan oleh keperluan
fisiologi atau keperluan psikologi
(iv)
Motivasi menuju kea rah pencapaian matlamat.
(v)
Paras motivasi adalah berbeza dari seorang
individu kepada individu yang lain. Semakin kuat keinginan seseorang untuk
mencapai sesuatu matlamat, semakin tinggilah motivasinya.
KONSEP MOTIVASI
Perkara
yang menggerak dan menentukan tingkah laku seseorang selalu dikaitkan dengan
konsep motivasi iaitu keinginan (drives), keperluan (needs), insentif, rasa
takut (fears), matlamat (goals), tekanan sosial (social pressure), kepercayan
diri (self-confidence), minat (interests), rasa ingin tahu (curiousity), kepercayaan
(beliefs), nilai (values), pengharapan (expectations), dan berbagai lagi.
Motivasi
juga dirangsang oleh dua aspek iaitu motif dan insentif. Insentif ialah galakan
yang mendesak seorang individu supaya bertindak untuk mendapat ganjaran.
Manakala motif ialah unsur yang lebih penting daripada insentif untuk
merangsang murid dalam pembelajaran. Motif yang berasal daripada dalaman
seorang dapat menggerakkan individu untuk mencapai pembelajaran sempurna.
Konsep
motivasi juga dapat dijelaskan berdasarkan ciri-ciri individu atau
sifat/perangai. Sebagai contohnya, ada pelajar yang bertindak melakukan sesuatu
disebabkan keinginan yang tinggi untuk berjaya tetapi ada pula yang bertindak
disebabkan takut untuk gagal, mungkin juga mereka bertindak kerana minat yang
sangat mendalam dalam perkara itu, dan mungkin pula semata-mata disebabkan rasa
bertanggung jawab kepada kedua ibubapa yang menaruh harapan begitu tinggi
terhadap mereka.
Ada
pula ahli Psikologi yang berpendapat bahawa konsep motivasi dirujukkan kepada
keadaan diri seseorang buat masa itu sahaja. Sebagai contoh, semua pensyarah
yang mengikuti kelas psikologi berusaha memberi sepenuh perhatian terhadap
kuliah hari itu kerana mereka tahu apa yang diajar penting untuk ujian kenaikan
pangkat. Pada dasarnya, motivasi yang terbentuk pada sesuatu ketika itu adalah
gabungan antara traits(sifat/perangai) diri dan keperluan pada masa itu.
Persoalan yang boleh diajukan kepada diri sendiri: Adakah saya berada dalam
bilik kuliah hari ini disebabkan saya menghargai ilmu, atau adakah kerana saya
perlu menduduki ujian? Satu kesimpulan boleh dibuat bahawa motivasi bergantung
kepada dua faktor, iaitu faktor dalaman dan faktor luaran yang masing-masing
dikenali sebagai motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik.
JENIS-JENIS MOTIVASI
Terdapat
dua jenis motivasi iaitu motivasi intrinsik ( dalaman) dan motivasi ekstrinsik
( luaran).
Motivasi
Intrinsik
Motivasi
berpunca dari dalam ataupun dari luar diri seseorang. Dalam pembelajaran, guru
perlu tahu sama ada pelajarnya cenderung kearah motivasi yang timbul dari dalam
ataupun dari luar diri mereka. Ini perlu supaya guru dapat bertindak dengan
sewajarnya bagi memberikan rangsangan kepada pelajarnya supaya berusaha.
Motivasi yang berpunca dari dalam diri iaitu yang didorong oleh faktor kepuasan
dan ingin tahu disebut ‘motivasi intrinsik’.
Motivasi
intrinsik (dalaman) melibatkan pelajar sebagai sebahagian daripada proses
pembelajaran. Ia melibatkan perasaan ingin tahu mengenai sesuatu perkara dan
melibatkan penggunaan praktikal perkara yang dipelajari. Dalam proses
pengajaran dan pembelajaran, motivasi intrinsik lebih terlibat dengan keperluan
penghargaan kendiri. Dorongan dalaman ialah kesediaan seseorang itu melakukan
sesuatu tugas kerana tugas itu sendiri yang menyebabkannya berasa seronok dan
puas hati.
Motivasi
intrinsik diwujudkan secara semula jadi daripada rangsangan dalaman. Ia terdiri
daripada dorongan dan minat individu bagi melakukan sesuatu aktiviti tanpa
mengharap ataupun meminta ganjaran. Sebagaimana yang sudah dibincangkan, Bruner
(1966) mengaitkan motivasi intrinsik ini dengan naluri ingin tahu dan dorongan
mencapai kecekapan bagi murid yang baru masuk sekolah. Bagaimanapun, bukan
semua motivasi intrinsik diwujudkan secara semula jadi. Terdapat juga motivasi
intrinsik dibentuk daripada pembelajaran dan pengalaman yang membawa kepuasan.
Contohnya, tabiat membaca buku cerita dan bermain alat muzik adalah gerakan
motivasi intrinsik yang dibentuk daripada pembelajaran dan pengalamannya.
Harter (1981) mengenal pasti lima dimensi kecenderungan motivasi intrinsik
dalam bidang pembelajaran. Dimensi-dimensi ini adalah cabaran, insentif bekerja
bagi memuaskan minat dan sifat ingin tahu, percubaan penguasaan yang bebas,
penilaian yang bebas berkenaan apa yang hendak dilakukan di dalam kelas dan kriteria
dalaman untuk kejayaan.
Pelajar
yang lebih cenderung ke arah motivasi intrinsik sukakan pekerjaan yang
mencabarkan. Mereka mempunyai insentif yang lebih untuk bekerja bagi
memanfaatkan kepuasan diri sendiri daripada mengambil hati guru bagi mendapat
gred yang baik. Mereka lebih suka mencuba mengatasi masalah dengan sendiri
daripada bergantung pada bantuan ataupun bimbingan guru. Mereka juga menerapkan
suatu sistem penguasaan matlamat dan taraf penilaian yang membolehkan mereka
membuat penilaian bebas berkenaan kejayaan ataupun kegagalan mereka di dalam
kelas tanpa bergantung pada guru bagi mendapat maklumat ataupun penilaian.
Menurut
Deci (1975), motivasi intrinsik dapat diterangkan sebagai suatu keadaan
psikologi yang diakibatkan apabila individu menganggap diri mereka berkebolehan
dan dapat menentukan sesuatu dengan sendiri. Seseorang itu mengalami motivasi
intrinsik yang tinggi sekiranya dapat melakukan sesuatu yang digemari seperti
memandu kereta, melawat tempat-tempat yang disukai, memilih tempat penginapan
dan memilih makanan yang diidamkan. Sekiranya dia diberikan hadiah seperti
lawatan ke tempat-tempat yang ditentukan oleh badan penganjur, tempat
penginapan dan jenis makanan juga ditentukan oleh pihak itu, dia tidak mendapat
peluang hendak menentukan segala-galanya sendiri. Oleh itu, motivasi intrinsiknya
menjadi terlalu rendah.
Guru
yang mahu meningkatkan motivasi intrinsik pelajar dalam bidang akademik perlu
mewujudkan suasana akademik yang memberi peluang kepada pelajar mengawal. Guru
juga perlu menentukan pelajar itu dapat melakukannya dengan cemerlang dalam
keadaan itu. Walau bagaimanapun, perlu ditentukan terlebih dahulu yang pelajar
itu mempunyai persepsi yang diri mereka berkebolehan. Sekiranya mereka tidak
mempunyai persepsi seperti itu, peluang-peluang yang diberikan bagi mengawal
tidak akan digunakan dengan sempurna.
FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MOTIVASI
INTRINSIK
Beberapa
faktor yang mempengaruhi motivasi intrinsik adalah seperti berikut:-
(i)
Persepsi Kebolehan
Seseorang
itu membentuk kebolehan yang dipersepsi daripada penilaian berkenaan kebolehannya
oleh orang lain. Kebolehan yang dipersepsi daripada penilaian berkenaan
kebolehannya yang sebenar. Semakin tinggi pencapaian seseorang pelajar, semakin
besar kemungkinan pelajar itu menilai dirinya sebagai berkebolehan. Kebolehan
yang dipersepsi ini mempengaruhi bagaimana pelajar itu rasa berkenaan dirinya.
Pelajar yang mempunyai kebolehan yang dipersepsi yang tinggi kemungkinan besar
mempunyai keyakinan diri sendiri. Pelajar ini sukakan cabaran, mempunyai sifat
ingin tahu dan bertindak bebas bagi mencapai kemahiran.
ii)
Persepsi kawalan
Menurut
Cole dan Chan (1987), pendapat pelajar berkenaan punca kawalan iaitu
sebab-sebab kejayaan dan kegagalan adalah persepsi kawalan. Kajian-kajian yang
dijalankan oleh Harter (1981), Nicholls (1984) dan Weiner (1984) menunjukkan,
pelajar menyatakan kejayaan dan kegagalan mereka di sekolah disebabkan oleh
punca-punca dalaman yang dapat dikawal seperti usaha sendiri dan berupaya berusaha
dalam keadaan sebenar.
iii)
Perasaan dalam pembelajaran
Perasaan
merangkumi sikap, nilai, minat dan pilihan yang ditunjukkan oleh individu pada
sesuatu benda, perkara ataupun orang. Di sekolah, perasaan yang ditunjukkan
oleh pelajar berkait dengan mata pelajaran yang dipelajari, guru dan sekolah.
Seseorang pelajar mungkin mempunyai perasaan positif pada sesuatu mata
pelajaran. Dia lebih sukakan mata pelajaran ini daripada mata pelajaran lain.
Dia akan berusaha dengan giat bagi mendapatkan gred yang tinggi bagi mata
pelajaran ini. Gred yang baik akan meyakinkannya yang dia betul-betul berkebolehan
dalam bidang itu. Di sini, dapat dikatakan yang perasaan pelajar pada sesuatu
mata pelajaran mempengaruhi pencapaiannya dan pencapaian ini mempengaruhi
motivasinya.
Kelakuan
dan tugasan individu dipengaruhi oleh kebolehan dan caranya mengawal keadaan.
Konsep kendiri positif memberi keyakinan kepada individu yang dia mampu
melakukan sesuatu tugasan. Selain itu, individu dapat menentukan sendiri
tugasannya. Dia akan melibatkan diri dalam tugasan itu dan juga matlamat yang
mendatangkan kejayaan kepadanya. Individu hanya akan mempunyai konsep kendiri
yang dia berkebolehan dan dapat mengawal usahanya sekiranya dia mempunyai
motivasi intrinsik untuk berusaha tinggi. Terdapat pelbagai cara yang dapat
dilakukan bagi membantu pelajar dalam mempertingkatkan motivasi intrinsik
mereka. Ramalan keadaan Rothaum, Weisz dan Synder (1982) berpendapat, cara bagi
mempertingkatkan persepsi diri pelajar pada kebolehan dan kawalan usaha adalah
dengan mewujudkan keadaan yang dapat diramalkan bagi membolehkan mereka belajar.
Tingkah
laku produktif wujud sekiranya keadaan dapat diramal. Bandura (1986) pula
mengatakan, individu mengalami ketegangan sekiranya dia bekerja dalam suasana
yang dia tidak dapat mengawalnya dan dia tidak mempunyai kebolehan. Ini
mendatangkan dua implikasi. Pertama, dia mungkin menarik diri iaitu tidak
melakukan tugasannya. Kedua, dia mungkin menjadi terlalu bergantung pada orang
lain dalam melakukan tugasannya. Guru dapat memainkan peranan dalam
mengurangkan ataupun menangani ketegangan ini. Contohnya, dengan menganjurkan
program orientasi kepada pelajar baru. Ini dapat mendedahkan mereka kepada
situasi baru di sekolah itu.
Minat
intrinsik dalam pelajaran dapat dikekalkan dengan memberi tugasan yang
seimbang. Tugasan itu perlu seimbang iaitu ada soalan yang mudah dan ada soalan
yang sukar. Yang penting, persepsi diri pelajar tidak terjejas. Pelajar perlu
melahirkan kebolehan yang baru bagi mengekalkan motivasi intrinsik.
iv)
Bantuan pengajaran
Faktor
yang dapat meningkatkan konsep kendiri pelajar berkenaan kebolehannya adalah
kejayaan dalam sesuatu tugasan. Biasanya pelajar memerlukan bimbingan guru
dalam melaksanakan tugasan yang sukar. Guru biasanya memberitahu pelajar
prosedur bagi menyelesaikan tugasannya. Guru jarang memberi peluang kepada pelajar
memikirkan cara tersendiri bagi memperoleh kejayaan dalam tugasannya. Guru
sebaik-baiknya mendedahkan pelajar kepada kemahiran membuat keputusan sendiri.
Biarkan pelajar membuat keputusan sendiri tetapi dengan bimbingan guru. Ini
dapat meningkatkan motivasi intrinsik pelajar. Cara lain yang dapat dilakukan
adalah dengan memberi bantuan pengajaran kepada mereka. Ini dapat dilaksanakan
melalui tiga cara:
1.
Menunjukkan contoh
Guru
perlu menunjukkan contoh berkenaan apa yang pelajar perlu lakukan. Ini lebih
baik daripada memberitahu pelajar berkenaan apa yang mereka perlu buat. Ini
membolehkan pelajar menghayati sifat-sifat yang terdapat dalam contoh itu.
Dalam keadaan ini, guru memberi peluang kepada pelajar supaya berfikir,
mengawal usaha dan menentukan bagaimana serta sejauh mana pelajar bergantung pada
contoh-contoh yang diberi.
2.
Pembahagian tugas
Strategi
ini membolehkan guru memberi tugasan yang mencabar kepada pelajar. Tugasan
dapat dibahagi kepada bahagian-bahagian kecil dan setiap bahagian dilakukan
oleh beberapa orang pelajar. Contohnya, sebelum guru meminta pelajar mengarang
sebuah esei, guru akan meminta pelajar menyediakan rangka esei. Guru terlebih
dahulu membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil dan setiap kumpulan
diberi tugasan kecil seperti bahagian pengenalan, isi-isi penting dan penutup.
Perbincangan diadakan sebelum setiap pelajar mengarang esei itu secara
individu.
3.
Berkongsi tugasan
Pendekatan
ini hampir sama dengan pendekatan pembahagian tugasan. Kedua-dua pendekatan ini
memerlukan tugasan dibahagikan kepada tajuk-tajuk ataupun bahagian-bahagian
yang lebih kecil. Contohnya, dalam aktiviti menghasilkan dokumen berkenaan
sejarah Malaysia. Tajuk ini dapat dipecahkan kepada beberapa contoh kecil dan
kumpulan kecil pelajar hanya perlu membuat satu tajuk kecil. Kemudian, maklumat
tajuk-tajuk kecil ini digabungkan bagi menghasilkan satu dokumen yang lengkap.
Motivasi Ekstrinsik
Motivasi
yang berpunca dari luar iaitu apabila kita buat sesuatu bagi mendapatkan
ganjaran adalah ‘motivasi ekstrinsik’. Ia melibatkan ganjaran yang jelas dan
nyata seperti memberi markah, gred, agregat, keistimewaan, penghargaan, pujian,
persaingan dan sebagainya yang diberi untuk sesuatu pencapaian prestasi yang
baik.
Motivasi
luaran boleh menjadi kurang berkesan kerana matlamat penggunaannya mungkin
disalah tafsirkan oleh pelajar. Ini berlaku kerana pemberian ganjaran ditakuti
menjadi fokus dan objektif pembelajaran pelajar yang sebenar. Bagaimanapun motivasi ektrinsik yang
berbentuk sederhana seperti memberi pujian dan penghargaan tetap berkesan
kerana ianya boleh memberi dorongan dan peneguhan positif yang memberangsangkan
pelajar.
Tujuan
motivasi ektrinsik ini ialah menggerakkan orang untuk melakukan sesuatu tingkah
laku yang akan membawa faedah kepadanya. Motivasi ekstrinsik diwujudkan
daripada rangsangan luaran dengan tujuan menggerakkan individu supaya melakukan
sesuatu aktiviti yang membawa faedah kepadanya. Motivasi ekstrinsik ini dapat
dirangsang dalam bentuk-bentuk seperti pujian, insentif, hadiah, gred dan
membentuk suasana dan iklim persekitaran yang kondusif bagi mendorongkan
pelajar belajar. Contohnya, pujian yang diberikan oleh guru kepada seseorang
pelajar kerana kerjanya yang baik akan menyebabkan daya usaha pelajar itu
meningkat. Peneguhan adalah suatu motivasi ekstrinsik yang boleh memberi kesan
kepada tingkahlaku seseorang pelajar.
Di
dalam kelas, guru perlu tahu jenis peneguhan yang hendak diberikan dan sekerap
mana ia perlu diberikan. Ada peneguhan yang dapat diberikan dengan kerap,
contohnya pujian sokongan ataupun pujukan. Menurut Kazdin(1984), peneguhan
lebih berkesan sekiranya diberikan dengan kerap pada peringkat pembelajaran
baru. Oleh itu, semasa pelajar mula mempelajari sesuatu tugasan yang baru,
mereka sebaik-baiknya diberikan pujian dan sokongan dengan kerap. Hukuman
ataupun deraan adalah suatu bentuk peneguhan negatif dan ia sebaik-baiknya
tidak diberikan. Hukuman lazimnya digunakan oleh guru bagi menghapuskan
kelakuan pelajar yang tidak baik. Hukuman ini mungkin sebagai kerja tambahan,
kelas tahanan, deraan fizikal dan pelbagai jenis hukuman lagi. Guru juga
menggunakan sindiran, kemarahan dan kritikan bagi mengawal kelakuan pelajar.
Hampir semua jenis hukuman memberikan kesan buruk kepada pelajar. Oleh itu,
peneguhan jenis ini lebih baik dielakkan. Hukuman boleh diberikan sekiranya
jenis hukuman itu dibenarkan oleh pihak sekolah, Jabatan Pendidikan ataupun
Kementerian Pendidikan.
Kaitan antara Motivasi Intrinsik dan
Motivasi Ekstrinsik
Setiap
manusia dapat dimotivasikan secara intrinsik ataupun ekstrinsik. Individu yang
bermotivasi intrinsik mempunyai dorongan dalaman. Mereka melakukan sesuatu atas
kesedaran diri sendiri. Mereka tidak memerlukan unsur-unsur luar seperti orang
lain ataupun peristiwa luar bagi menggiatkan mereka mencapai sesuatu matlamat.
Mereka sendiri menentukan objektif dan seterusnya mencapai objektif itu.
Deci
dan Ryan (1985) berpendapat, manusia akan bermotivasi intrinsik apabila mereka
mempunyai persepsi ataupun konsep kendiri yang mereka berkebolehan dan mampu
membuat keputusan sendiri. Sebaliknya, orang yang bermotivasi ekstrinsik tidak
yakin mereka berkebolehan ataupun mampu membuat keputusan. Mereka bergantung
pada orang lain dalam membuat keputusan dan melaksanakan tugasan mereka.
Kadang-kadang mereka bekerjasama dengan orang lain yang lebih berkebolehan bagi
mendapatkan kebaikan. Mereka juga kadang-kadang memberontak pada orang yang
lebih berkebolehan.
Seseorang
yang tidak mempunyai mempunyai motivasi intrinsik perlu diberi motivasi
ekstrinsik agar lama-kelamaan motivasi intrinsik akan terbina dalam dirinya dan
seseorang yang telah mempunyai motivasi intrinsik perlu juga diberi motivasi
ekstrinsik agar motivasi intrinsik yang ada terus berkekalan dalam dirinya.
Manusia biasanya tidak akan berada pada satu jenis motivasi sahaja. Kadang
kala, individu bermotivasi intrinsik dan kadang-kadang bermotivasi ekstrinsik.
Ini bergantung pada situasi dan keperluan individu.
PENDEKATAN GURU MEMOTIVASIKAN PELAJAR
1. Penerangan
Yang Jelas.
Kajian
menunjukkan kebanyakan pelajar tidak cemerlang dalam kerja rumah dan tugasan
kerana mereka tidak tahu apa yang patut mereka lakukan. Guru sepatutnya memberikan sedikit masa untuk
menjelaskan perkara berikut:
a.
Kenapa tugasan yang diberikan itu penting?
b.
Apa kaitan sesuatu subjek dengan kehidupan?
c.
Memastikan pengetahuan asas mereka mantap.
d.
Beritahu bagaimana hasil kerja mereka akan dinilai.
2. Ganjaran.
Pelajar
yang tidak mempunyai motivasi dalaman yang kuat boleh dimotivasikan secara
luaran dengan menyediakan pelbagai bentuk ganjaran. Lihat apa kebaikan dan kelebihan pelajar dan
suburkannya, mereka pasti mengulangi kebaikan ini dilain masa. Pelbagai bentuk ganjaran boleh diberikan
seperti hadiah, puji-pujian, pelepasan dari tugas harian, dan sebagainya.
Ganjaran bukan sahaja diberikan terhadap pencapaian yang diperolehi tetapi juga
terhadap usaha yang diberikan. Berikan
insentif agar pelajar berusaha untuk menguasai pengetahuan dan maklumat bukan
sekadar bersaing antara satu sama lain. Ganjaran luar yang berkesan ialah yang
mampu menjana motivasi dalaman pelajar.
3.
Tetapkan Matlamat.
Setiap pelajar
mestilah disuruh menetapkan matlamat untuk setiap mata pelajaran yang
diambil. Ikuti perkembangan pelajar dan
pastikan setiap pelajar mampu merealisasikan matlamat masing-masing.
4.
Ambil Berat.
Pelajar akan
memberikan tindakbalas yang positif terhadap guru yang ambil berat tentang diri
dan masalah mereka. Memahami adalah
lebih baik dari menghukum. Ada ketikanya
guru perlu bercerita kisah lampau,
memberitahu kesilapan-kesilapan yang pernah mereka lakukan, dan
lain-lain sebagai suatu teladan untuk
pelajar. Dengan cara ini wujud kemesraan antara guru dan pelajar. Ini penting untuk mewujudkan jambatan emosi,
saling mempercayai dan saling bertanggung jawab. Sekiranya mereka lakukan kesilapan, pastikan
mereka faham bahawa semua orang boleh lakukan kesilapan tetapi jelaskan kepada
pelajar iaitu manusia berjaya ialah mereka yang belajar dari kesilapan. Sentiasa tanya apa matlamat mereka? Apa
perancangan mereka? Sejauh mana progres mereka? Apa minat mereka? Apa kerjaya
pilihan mereka? Dan sebagainya.
“Pelajar
tidak prihatin sejauh mana anda tahu sehinggalah mereka tahu sejauh mana anda
prihatin terhadap mereka”.
Ada
ketikanya guru perlu bertemu pelajar secara personal untuk membuktikan yang
mereka benar-benar ambil berat tentang mereka.
Malah usahakanlah untuk dari semasa ke semasa mengatur sessi
perbincangan personal ini dengan semua pelajar.
5. Penglibatan
Pelajar.
Salah
satu kunci motivasi diri ialah penglibatan aktif pelajar dalam
pembelajaran. Berdiri di depan kelas dan
memberi syarahan untuk memotivasikan mereka lambat laun tidak akan meninggalkan
sebarang kesan. Rangsang pelajar untuk
terlibat dalam aktiviti seperti perbincangan kumpulan, penyelesaian masalah,
aktiviti luar, interaksi antara pelajar dan saling membantu. Pelajar akan lebih bermotivasi apabila mereka
rasa diri mereka penting dan diperlukan.
Oleh itu libatkan setiap pelajar dalam pelbagai kerja guru seperti
mencari bahan rujukan, mencari biografi orang tertentu, menyusun atur bilik
darjah mengangkat buku dan sebagainya.
Kesimpulannya,
hubungan guru dan pelajar terjalin melalui pengajaran dan pembelajaran di
sekolah. Guru-guru harus mengamati pengajaran dan pembelajaran dalam konteks
menggunakan bahan-bahan yang menbantu dalam pengajaran. Selain itu, guru juga
perlu sedar proses yang dialami sewaktu mengajar, iaitu elemen-elemen yang tersirat
yang merangsang kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik
darjah. Motivasi dalam pembelajaran tidak boleh menyangkal kehadiran motivasi
ekstrinsik dan inrtinsik dalam mendekati motivasi manusia. Kedua-dua motivasi
ini sangat penting dalam menggerakkan seseorang pelajar untuk memenuhi objektif
pembelajaran yang ditentukan oleh guru.
RUJUKAN
Kementerian
Pendidikan Malaysia (2002). Huraian Sukatan Pelajaran
Kemahiran
Hidup Sekolah Rendah Tahun 6. Pusat
Perkembangan Kurikulum. Kuala Lumpur.
Mok
Song Sang. (2011). Nota Intisari Pendidikan Psikologi Pendidikan. Penerbitan
Multimedia Sdn. Bhd. Selangor Darul
Ehsan.
Murugiah
Velayutham.(1996). Psikologi Pendidikan 1: Psikologi Perkembangan.
Kumpulan BudimanSdn. Bhd. Kuala
Lumpur.
Suppiah
Nachiappan, Ramlah Jantan dan Abdul Aziz Abdul Syukor (2008). Psikologi
Pendidikan. Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Selangor Darul Ehsan.
Disediakan oleh:
Khairiyah Binti Ibrahim
DPLI MU/RBT
Saya jadikan kajian puan sebagai rujukan halalkan ye...
BalasPadamsy ambil juga sbgai rjukan ya... halalkan... hihi
BalasPadamSaya panjangkan penulisan puansebagai amal jariah sebagai sebahgian bahan modul yang akan digunakan oleh pelajar saya. mohon halalkan. semoga amal jariah puan dirahmati Allah swt.
BalasPadamIzinkan saya juga mengambil maklumat ini puan, untuk bacaan persediaan interview saya. Jazakallah
BalasPadamizinkan saya ambil maklumat ini untuk kerja kursus saya ya thnks
BalasPadampuan,izinkan saya ambil maklumat berkaitan artikel ini sebagai rujukan ya
BalasPadamassalamualaikum..izinkan saya ambil maklumat utk rujukan
BalasPadamAssalamualaikum..t.kasih banyak2.Bahan kajian Puan Saya jadikan rujukan.Semoga Allah juga yg membalas Jasa baik Puan.
BalasPadamAssalamualaikum wbt.....terima kasih atas maklumat yang diberi....saya minta izin untuk dijadikan bahan rujukan. Terima kasih puan.
BalasPadamAssalamualàikum...Saya telàh Membaca kajian Puan dan jadikan rujukan.Mohon halalkan ilmu.
BalasPadamSalam..saya minta izin untuk jadikan kajian puan sbgai bahan rujukan. Semoga dirahmati Allah. tq.
BalasPadamassalamualaikum sy ambk untuk rujukan halal yee..terima kasih
BalasPadamassalamualaikum puan saya minta izin untuk jadikan penulisan puan ni sebagai bahan rujukan.
BalasPadamsalam puan, izinkan saya untuk jadikan kajian puan sebagai bahan rujukan. terima kasih
BalasPadamAssalamualaikum puan, mohonizin untuk jadikan penulisan puan ni sebagai bahan rujukan. Terima kasih
BalasPadamSalam, terima untuk notanya yang baik. Rujukkan baik.
BalasPadam