Khamis, 30 Ogos 2012

KONSEP DAN JENIS-JENIS TINGKAH LAKU BERMASALAH


1.0  PENGENALAN

1.1  Definisi Tingkah laku

Tingkah laku adalah apa yang dilakukan atau diperkatakan oleh seseorang individu. Tingkah laku juga semua tindakan manusia yang boleh diperhati, diukur dan dinilai dan sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar. Tingkah laku adalah manifestasi fizikal sebarang sikap yang berasaskan nilai-nilai tertentu. Menurut Lewis M.Beaker (2001), sebarang perbuatan yang dilakukan sama ada secara terus atau tidak, secara sedar atau separa sedar.
Manakala, menurut Garry Martin dan Joseph Pear (2003),  tingkah laku juga merangkumi aktiviti, aksi, prestasi, bertindakbalas, tindakan, dan reaksi dari segi teknik, aktiviti yang melibatkan otot-otot, kelenjar (glandular) dan aktiviti elektrik oleh setiap organ. Pada dasarnya tingkah laku adalah apa sahaja yang diperkatakan atau dilakukan oleh individu. Carl Rogers (1999), menekankan bahawa seseorang individu bertingkah laku mengikut persepsi diri sendiri dan keadaan. Sekiranya individu itu mempunyai konsep kendiri yang positif maka dia berupaya berinteraksi dan bertindak dengan lebih yakin. Menurut Al-Ghazali pula dari perspektif Islam, tingkah laku manusia mempunyai tujuan agama dan kemanusiaan.Tingkah laku normal dan tidak normal adalah berdasarkan kepada kekerapan dan berlaku sepanjang masa dan mempunyai masalah psikologi.
Masalah tingkah laku atau tingkah laku bermasalah pula merupakan tingkah laku yang tidak normal, iaitu abnormal behavior dalam bahasa Inggeris. Ia boleh ditakrifkan terkeluar dari nilai dan norma social masyarakat, termasuk sekolah. Konsepnya bertentangan dengan tingkah laku normal yang lazimnya dirasai, dilakukan dan dialami oleh kebanyakan orang dalam masyarakat. Berdasarkan kajian dan pemerhatian, tingkah laku bermasalah yang tertimbul adalah kerana kekurangan keupayaan individu dalam proses adaptasi atau pun akomodasi apabila menghadapi perubahan situasi dalam alam persekitaran.  Akibatnya, ia mengganggu emosi dan aktiviti kehidupan individu yang terlibat dan seterusnya mengganggu pula keharmonian alam persekitaran semasa proses interaksi berlaku. Mohd. Nazar Mohamad (1990) mentakrifkan tingkah laku bermasalah seseorang individu sebagai tingkah laku yang mengganggu perjalanan kehidupannya. Di bawah konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah tingkah laku murid yang boleh menjejaskan kelicinan ataupun keberkesanan pengajaran dan pembelajaran, khasnya di dalam bilik darjah.
Tingkah laku bermasalah ialah merujuk kepada sebarang tingkah laku sama ada positif ataupun negatif yang menjejaskan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Tingkah laku terbahagi kepada dua iaitu tingkah laku positif dan tingkah laku negatif. Tingkah laku positif terbahagi kepada empat iaitu sikap ingin tahu, cepat belajar, proaktif dan pintar cerdas. Manakala tingkah laku negatif pula terbahagi kepada tiga iaitu tingkah laku distruktif, distruptif dan sikap bergantung.  Sama ada mewarisi tingkah laku bermasalah positif atau negatif, jika berlaku ia akan menjejaskan keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Oleh itu, guru harus peka dan berempati terhadap muridnya yang mempunyai tingkah laku bermasalah supaya menentu dan melaksanakan strategi dan teknik yang sesuai untuk memodifikasikan tingkah laku mereka yang tidak diingini demi menjaga iklim bilik darjah yang konduksif dan mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran.

2.0 FAKTOR YANG MENYEBABKAN MASALAH TINGKAH LAKU
          Tingkah laku negatif biasanya dipengaruhi oleh keadaan persekitaran rumah seperti tidak dapat perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa. Faktor seterusnya adalah persekitaran sekolah seperti kurikulum terlalu padat dan berfokus pada peperiksaan. Murid akan rasa tertekan dan menunjukkan tingkah laku bermasalah disusuli dengan strategi pengajaran dan pembelajaran yang membosankan, tidak menarik perhatian dan tidka mempunyai objektif yang jelas. Faktor ini menyebabkan wujudnya murid bermasalah. Seterusnya keadaan fizikal sekoalah yang padat, panas dan bising menyebabkan murid menunjukkan tingkah laku yang negatif. 

3.0 TINGKAH LAKU BERMASALAH
3.1 Ciri-ciri  dan jenis-jenis Tingkah Laku Bermasalah
Dalam konteks pendidikan, tingkah laku bermasalah merujuk kepada sebarang tingkah laku yang boleh merosakan kelancaran dan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran khususnya di dalam bilik darjah. Kajian terhadap masalah murid sekolah ini membawa kepada dua pecahan utama tingkah laku murid bermasalah iaitu, positif dan negatif. Tingkah laku bermasalah positif yang dikenal pasti seperti perlakuan ingin tahu, cepat belajar, pintar cerdas dan proaktif. Manakala untuk tingkah laku bermasalah negatif pula ialah perlakuan distruktif iaitu tingkah laku anti sosial, disruptif berkaitan tingkah laku mengganggu, dan akhirnya tingkah laku bergantung yang berlebihan.Sama ada seseorang murid itu mempunyai masalah bertingkah laku positif dan negatif, ia akan membawa kesan yang tidak baik dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.
Oleh yang demikian, guru haruslah mengambil tahu dan segera merancang dan melaksana strategi dan tindakan yang sesuai untuk mengubah tingkah laku yang negatif itu. Hal ini sangat penting demi menjamin dan mengawal keadaan bilik darjah yang kondusif dan mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Secara umumnya masalah tingkah laku atau disiplin bagi murid-murid masalah pembelajaran mempunyai ciri-ciri tertentu. Antara ciri-ciri yang ada pada murid-murid yang bermasalah tingkah laku ialah penumpuan yang singkat, memencil dan menarik diri daripada aktiviti kelas, terlalu bergantung kepada seseorang, tidak mesra dengan guru dan orang lain, gopoh dan tidak sabar, motivasi kendiri rendah, agresif, melanggar perintah, sentiasa mempunyai perasaan negative, memberi jawapan sesuka hati, kurang kemahiran mengawal emosi, perlakuan hiperaktif dan sering resah serta kurang kepercayaan terhadap kebolehan diri.Masalah tersebut secara umumnya telah dipengaruhi oleh beberapa faktor. Antara faktor yang mempengaruhi pengurusan tingkah laku dan disiplin di dalam kelas seperti kedudukan tempat duduk murid yang jauh dari guru. Susun atur peralatan seperti meja, kerusi, almari memainkan peranan penting dalam mewujudkan kelas yang kondusif dan mempunyai ruang untuk murid dan guru bergerak. Selain itu, alat bahan mengajar yang dipamerkan hendaklah sentiasa ditukar.

 Rajah 1: Jenis-jenis tingkah laku bermasalah

3.1.1 Tingkah Laku Positif 
Tingkah laku positif merupakan tingkah laku kanak-kanak merupakan tingkah laku yang baik untuk perkembangan mereka kerana dengan adanya tingkah laku ini, kanak-kanak akan lebih bersemangat untuk melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Sikap ingin tahu kanak-kanak akan membantu guru dalam meransang pemikiran kanak-kanak dan penting dalam perkembangan kognitif mereka. Dengan sikap ingin tahu kanak-kanak ini, guru dapat membina aktiviti yang lebih melibatkan penerokaan kerana pada tahap ini, kanak-kanak akan suka pada aktiviti seperti ini.   
Kanak-kanak yang cepat belajar juga merupakan tingkah laku yang positif kerana akan memudahkan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini kerana, guru tidak perlu melakukan proses pemulihan sekiranya kanak-kanak cepat belajar. Guru Cuma perlu fikirkan aktiviti pengayaan uantuk kanak-kanak tersebut. Kanak-kanak yang proaktif juga merupakan tingkah laku positif. Kanak-kanak proaktif berbeza dengan kanak-kanak hyperaktif. Ini kerana kanak-kanak proaktif merupakan kanak-kanak yang suka melibatkan diri pada aktiviti, suka bermain dan lebih mudah dikawal oleh guru. Kanak-kanak pintar cerdas jarang dijumpai namun jika terdapat kanak-kanak seperti ini, guru harus pandai memberikan aktiviti yang menarik agar mereka tidak mudah bosan. 

Tingkah laku bermasalah positif merangkumi :-
  • Tingkah laku ingin tahu – sikap ingin tahu yang tinggi terhadap sesuatu perkara yang dilihat
  • Tingkah laku cepat belajar – cepat menangkap atau ‘ catch up ‘ sesuatu perkara yang baru dipelajari, dapat mempelajari sesuatu yang baru dengan cepat
  • Tingkah laku pintar cerdas – sentiasa cepat dan pantas apabila menggunakan otak dan berfikir
  • Tingkah laku proaktif – sentiasa menunjukkan kesungguhan atau sikap maju ke depan berbanding kawan-kawan yang lain

          3.1.2 Tingkah Laku Negatif 
Tingkah laku negatif pula merupakan tingkah laku yang mampu memberikan masalah dan mengganggu proses pengajaran dan pembelajaran dalam kelas. Ini kerana tingkah laku negatif bukan sahaja kanak-kanak yang suka mengganggu rakan lain malah kanak-kanak yang seriang memberontak dalam kelas merupakan contoh kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku negatif. Tingkah laku distruktif merupakan tingkah laku  kanak-kanak iaitu permusuhan nyata iaitu kanak-kanak yang sering menunjukkan tingkah laku fisikal atau pun lisan yang bertujuan menyakiti seseorang. Contohnya, seorang murid sedang beratur untuk dapatkan makanan tiba-tiba seorang murid yang lain, memotong barisan tersebut.
Selain itu juga, vandalisme juga merupakan ciri-ciri tingkah laku distruktif.   Bagi kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku distruptif pula, kanak-kanak ini biasanya mempunyai ciri-ciri hyperaktif, suka membuat bising dan agresif. Kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku distruptif merupakan kanak-kanak yang suka bergerak, suka ketawa dengan kuat dan sering menunjukkan tingkah laku agresif kepada rakan-rakan yang lain. Tingkah laku bergantungan pula merupakan kanak-kanak yang sering mengalami emosi kebimbangan, pergantungan berlebihan dan mempunyai nilai kendiri yang rendah. Kanak-kanak ini biasanya sering bergantung pada orang lain dalam apa juga aktiviti yang dijalankan. Kanak-kanak yang terlalu pemalu juga merupakan kanak-kanak yang mempunyai tingkah laku pergantungan.  
 Rajah 2: Jenis-jenis tingkah laku bermasalah negatif

Tingkah laku bermasalah negatif merangkumi :-
Tingkah laku yang menghalang ( bergantung ) : Tingkah laku ini merupakan tingkah laku yang boleh membahayakan diri.
  • Kebimbangan – sentiasa berasa takut, menunjukkan reaksi bimbang, tiada keyakinan diri.
  • Pergantungan lebihan – terlalu mengharapkan pertolongan atau bantuan dari orang lain terutama ibu bapa atau orang yang rapat dengannya, terlalu manja, tidak boleh berdikari
  • Pengunduran diri – malu untuk menunjukkan kebolehan, teragak-agak memberi pendapat atau idea, tidak yakin pada kebolehan diri, sering menggangap orang lebih baik dari dirinya
  • Pengasingan diri – tidak suka bergaul atau berkomunikasi dengan kawan-kawan, sikap rendah diri yang terlalu tinggi, perasaan malu pada kawan-kawan


Tingkah laku yang mengganggu ( disruptif ) : Tingkah laku ini merupakan tingkah laku yang boleh membahayakan orang lain.
  • Hiperaktif – kelakuan atau bertingkah laku yang tersangat agresif
  • Kelakuan nakal – suka menggangu kawan-kawan, membuli atau menyakat kawan-kawan sekelas.
  • Bising – menganggu ketenteraman bilik darjah, banyak bercakap .
  • Bergerak sesuka hati – suka keluar masuk kelas tanpa kebenaran, berjalan-jalan di dalam kelas semasa sesi pembelajaran berlaku, melakukan aktiviti yang disukai bila-bila masa.
  • Ketawa kuat – ketawa dengan suara yang nyaring dan kuat tanpa menghiraukan orang yang berada di sekelilingnya
  • Agresif secara lisan / fizikal – menggunakan kata-kata kasar, lucah, kurang ajar, tidak sopan.



Tingkah laku anti sosial ( distruktif ) : Tingkah laku ini merupakan tingkah laku yang boleh membahayakan diri, sekolah dan masyarakat.
  • Permusuhan nyata – suka bergaduh, berlawan, bertumbuk, mencari pasal dengan mana-mana murid terutama rakan sebaya.
  • Vandalisme – suka merosakkan harta benda awam seperti menconteng dinding menggunakan pen, pensil, marker atau tapak kaki, mematahkan alat pengepam tandas, memecahkan kerusi atau meja di dalam bilik darjah, menggores atau menconteng meja.
  • Kumpulan liar – terlibat dengan kumpulan tidak bermoral
  • Klik – mempunyai hubungan dengan beberapa orang yang  mempunyai perangai atau tabiat yang sama tetapi lebih kepada tingkah laku tidak baik
  • Geng – menubuhkan kumpulan tertentu di dalam sekolah, kumpulan yang ditakuti atau digeruni oleh murid-murid lain, bertindak membuli atau menakut-nakutkan murid-murid lain.

4.0 KEPENTINGAN MENGURUS TINGKAH LAKU
Tingkah laku terpuji penting bagi melahirkan pelajar yang bersifat sanggup melaksanakan tanggungjawab pada diri, keluarga, institusi dan Negara. Tanpa tingkah laku terpuji dalam diri pelajar tidak mungkin mereka sanggup melaksanakan tanggungjawab diri sebdiri. Mereka lebih rela melakukan kesalahan berbanding melakukan perbuatan baik kerana bagi mereka, tiada faedahnya mereka melakukan kebaikan.
Tingkah laku terpuji penting bagi mewujudkan suasana tenang dan kondusif dalam bilik darjah supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat dilaksanakan dengan licin, berkesan, dan penuh ceria. Apabila pelajar yang bermasalah daripada segi disiplin ini tidak wujud dalam kelas, tidak ada pelajar yang membuat bising dan mengganggu pelajar lain belajar.
Guru juga tidak perlu meninggikan suara ataupun bercakap kasar dengan pelajar disebabakan berbagai-bagai masalah sebalaiknya pelajar sendiri sudah memahami peraturan-peraturan yang telah ditetapkan. Justeru, hubungan antara guru dan pelajar dapat diperbaiki dan kemesraan dapat diwujudkan, di sadapat berubah.mping minat bagi menimba ilmu dapat dipertingkatkan.
Para pelajar menjadi lebih tekun dan produktif apabila mereka mempunyai tingkah laku terpuji. Apabila mereka mengikut didiplin yang telah ditetapkan, jadual mereka dan tingkah laku mereka dapat berubah. Mereka dapat melakukan sesuatu perkara secara sistematik dan mengikut laluan yang betul tanpa menyalahi undang-undang. Mereka dapat menjadi lebih produktif lagi dalam menghasilkan idea yang menarik dalam pelbagai bidang terutamanya dalam bidang kemahiran.
Masa dapat dijimatkan kerana segala tugasan dapat disiapkan dalam tempoh masa yang lebih singkat. Disiplin diri yang tinggi membentuk mereka menepati masa dan tidak membuang masa dengan perkara-perkara yang tidak perlu dilakukan. Sebagaimana yang kita tahu, pelajar kini lebih banyak melakukan tingkah laku bermasalah sehingga hilang pegangan dan hala tuju.
Pembangunan tingkah laku terpuji yang tinggi dalam kalangan pelajar mampu melatih pelajar dengan dengan nilai-nilai murni seperti kepatuhan, tanggungjawab, kasih saying, berkerjasama, cintakan kebersihan dan hormat menghormati. Oleh itu, dengan mematuhi disiplin, pelajar sentiasa ingat dan menanamkan sifat-sifat yang baik dalam diri dan membuang sifat-sifat negatif yang tidak perlu ada dalam diri mereka.

5.0 KESIMPULAN
Kebelakangan ini tingkah laku bermasalah menjadi topik perbincangan  di kalangan masyarakat umum. Nampaknya tingkah laku bermasalah boleh menyebabkan ketidakseimbangan di antara emosi dan aktiviti kehidupan seharian individu. Tingkah laku bermasalah juga memberi kesan yang buruk dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran di sekolah. Umumnya , sekolah rendah merupakan tapak utama asas pendidikan. Dari sini, kanak-kanak dibentuk mengikut acuan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia.  Guru memainkan peranan utama membentuk keperibadian tingkah laku murid-murid semasa berada di sekolah. Selain dari tanggungjawab ibu bapa, guru adalah orang yang penting dalam menghasilkan insan yang sempurna dalam pendidikan. Dengan bertambahnya bilangan anggota masyarakat yang berpendidikan moden, sikap yang tidak mementingkan kanak-kanak ini telah beransur berubah.
 Kanak-kanak pada hari ini telah diberikan perhatian serius secara keseluruhan dari segi emosi, jasmani dan rohani. Ibu bapa sudah mula pandai melayan pertanyaan anak-anak, membawa mereka makan bersama, berbincang serta memberi peluang kepada anak-anak memberi pendapat dan pandangan dan memberi mereka kebebasan memilih atau membuat keputusan asalkan tidak memudaratkan diri dan keluarga. Perkembangan sikap ini telah memberikan kesan positif dalam dunia kehidupan kanak-kanak supaya ia dapat menghasilkan satu generasi yang lebih aktif, berani dan mahu tampil ke hadapan untuk bertanding lebih gigih dalam kehidupan masyarakat.
Masalah tingkah laku sememangnya sering dihadapi oleh guru-guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlaku. Bukannya mudah untuk menguruskan masalah tingkah laku di kalangan murid-murid. Adakalanya ia dapat dikawal dan ada kalanya ianya seperti barah yang boleh menyebabkan lumpuhnya proses pembelajaran di dalam bilik darjah. Yang pasti, tanggungjawab seorang guru di sekolah amat berat sekali. Bak kata pepatah “ Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul “. Itulah hakikat tugas seorang guru di sekolah. Apabila berlaku salah laku di kalangan murid-murid, maka guru akan dipersalahkan dan jari dituding ke arah guru.
Sebenarnya kadangkala keadaan dan suasana sekolah juga menimbulkan keadaan yang tidak selesa dan menyebabkan tingkah laku bermasalah. Kelas yang terlalu ramai, alat kelengkapan yang tidak mencukupi, suasana di dalam kelas yang tidak teraputik, alat bantu mengajar yang tidak cukup, gangguan dari luar dan keadaan sekolah yang tidak sempurna dari segi kemudahan asas. Kesemuanya ini boleh menimbulkan kegelisahan dan menganggu kelancaran perjalanan kelas.
Oleh itu, pendapat-pendapat dan kajian dari beberapa tokoh terkenal boleh dijadikan sebagai bahan rujukan oleh pihak sekolah bagi merancang strategi-strategi untuk meningkatkan lagi keberkesanan mengatasi tingkah laku bermasalah dan prestasi murid-murid dan akademik di sekolah.
Sebagai ibu bapa, kita mestilah menjaga keselamatan dan jaminan kehidupan sempurna kepada anak-anak. Ibu bapa mesti memberikan kasih sayang dan perhatian selain dari wang ringgit dan keperluan asas mereka.
Ibu bapa juga perlu memberi peluang atau kebebasan kepada anak-anak untuk memilih apa yang mereka suka, mendengar penjelasan dan pendapat serta memberi sokongan tentang perkara-perkara yang mereka minati. Ibu bapa juga perlu mengamalkan sikap memberi ganjaran atau peneguhan setiap kali anak-anak berjaya. Sentiasa memberi galakan dan motivasi.
Oleh demikian, tingkah laku bermasalah harus ditangani oleh guru dengan bijak dan teratur agar ia tidak membantutkan atau menganggu proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Melalui keberkesanan sistem pembelajaran yang berkesan akan mempercepatkan perkembangan pembelajaran murid-murid  di sekolah.

BIBLIOGRAFI

 Dr. Ragbir Kaur A/P Jaginder Singh (2006). Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan Untuk KPLI (Sekolah Rendah dan Menengah). Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.

Dr. Ragbir Kaur A/P Jaginder Singh (2012). Panduan Ilmu Pendidikan Untuk DPLI Psikologi. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

Mok Soon Sang (2011). Nota Intisari Ilmu Pendidikan Psikologi Pendidikan. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Mok Soon Sang (2012). Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku. Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Rohaty Mohd. Majzub (1992). Psikologi Perkembangan Untuk Bakal Guru. Kuala Lumpur: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Shahabuddin Hashim, Dr Rohizani & Mohd. Zohir. (2003). Pedagogi : Strategi dan Teknik Mengajar dengan Berkesan. Pahang: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Sulaiman Ngah Razali. 1997. Pedagogi: Teori dan Praktik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.


                          Disediakan oleh:
                    Mohamad Faizal bin Zakri 
                      faizalzakri@yahoo.com

Perspektif Motivasi dan Implikasi Motivasi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran

PERSPEKTIF MOTIVASI
Terdapat dua pendapat tentang motivasi dan pengaruhnya iaitu Teori Humanistik oleh Abraham Maslow dan Teori Pelaziman Operan oleh B. F. Skinner.

Hirarki Keperluan Maslow.



ABRAHAM MASLOW
(1908 – 1970)
Abraham Maslow (1908-1970) telah menggunakan pendekatan humanistik berdasarkan dua perkara iaitu keperluan-keperluan defisit dan keperluan-keperluan perkembangan manusia. Maslow berpendapat bahawa seseorang individu itu akan  memuaskan keperluan defisitnya terlebih dahulu. Beliau telah mengenalpasti empat perkara asas yang difikir utama:

(i). Keperluan Fisiologi

Keperluan manusia yang paling asas adalah untuk hidup. Manusia perlukan udara, air, makanan dan tempat tinggal bagi memenuhi kehendak pertama dan utama ini. Pada masa ini, keperluan lain tidak sama sekali menjadi tumpuan selagi kehendak asas ini dipenuhi.

(ii). Keperluan Keselamatan dan Perlindungan

Setelah keperluan ini dicapai, manusia akan mencari keselamatan hidup, kestabilan kerja, jagaan masyarakat, undang-undang serta membebaskan diri daripada ancaman luaran mahupun dalaman. Tahap keselamatan ini amat diperlukan bagi menjamin kesejahteraan hidup.

(iii). Keperluan Kasih Sayang dan Kepunyaan

Dalam memenuhi keperluan kasih sayang pula, manusia perlukan hubungan dengan insan lain. Kita semua pada asasnya ialah manusia yang bersosial, iaitu kita perlukan kasih sayang daripada orang lain. Oleh itu, manusia ini sememangnya tidak boleh wujud bersendirian.

(iv). Keperluan Penghargaan Kendiri

Tahap seterusnya adalah kehendak untuk penghargaan kendiri. Kita mahu berkuasa, sekurang-kurangnya ke atas diri kita sendiri. Pada masa yang sama, kita juga perlukan kekuatan, kebolehan, kepakaran serta kebebasan. Seterusnya manusia ingin dihormati, disanjungi dan kehendak status dalam hidup.

Seseorang individu pada mulanya akan bermotivasi untuk menyingkirkan keperluan asas fisiologi dan mencari makanan dan minuman sebelum mencari tempat untuk berteduh atau rumah untuk didiami. Setelah seseorang individu itu dapat memperolehi makanan dan tempat tinggal yang selesa, mereka lebih bermotivasi untuk bersama dengan orang lain di dalam masyarakat atau berkahwin. Hanya setelah memperolehi kepuasan bagi ketiga-tiga keperluan asas ini, barulah seseorang individu itu akan membina penghargaan kendiri dengan memperolehi kemahiran dan pengetahuan tertentu untuk mencapai penghargaan dalam bidang tertentu. Pada asasnya konsep Maslow hanya menfokuskan kepada satu perkembangan sahaja iaitu penyempurnaan kendiri. Namun, beliau telah menambah beberapa aspek-aspek lain iaitu:

(i)            Kognitif iaitu untuk mengetahui, memahami dan mencari ilmu;
Setiap individu akan mencari pengetahuan dan memahami dunia sekelilingnya apabila keperluan asas telah dipenuhi. Mereka akan mencuba mencari maklumat dan pengetahuan baru dan cuba menyingkirkan pengetahuan defisit yang sedia ada.

(ii)          Astetik iaitu penghargaan simetri, bentuk-bentuk tersusun dan kecantikan;
Seterusnya, seseorang individu itu akan menjurus kepada satu tahap lagi iaitu mereka mula menghargai perkara-perkara yang indah dalam kehidupan seperti mula menyedari kecantikan dan keadaan sekeliling yang teratur. Selain itu, mereka akan juga mula menikmati dan menghargai seni, teater, hobi-hobi yang luar biasa seperti memandu kapal terbang atau menyertai Kelab Berpidato untuk meningkatkan kemahiran berpidato mereka.

(iii)         Penyempurnaan kendiri (Self-actualisation) iaitu untuk mencari keperluan diri
          dan menyedari potensi diri;

Penglibatan individu itu dalam pelbagai hobi yang berlainan kerana mereka berusaha untuk mencapai keperluan penyempurnaan kendiri yang tinggi. Penyempurnaan kendiri merujuk kepada tahap di mana individu itu merasakan diri mereka telah berjaya menggunakan potensi insaniah mereka yang optima. Pada peringkat ini, mereka akan berkhidmat untuk menyelesaikan masalah-masalah global seperti menangani isu-isu alam sekitar.

(iv)         Meluaskan kendiri (Self-transcendence) iaitu untuk menghubungkaitkan dengan segala keperluan dunia, iaitu sesuatu yang lebih luas daripada diri. Pada peringkat ini, manusia juga mempunyai keinginan untuk membantu orang lain serta mencari keperluan diri dan sedar akan potensi masing-masing.

Implikasi Teori Maslow dalam Amalan Bilik Darjah.

Menurut Maslow, keperluan fisiologi yang juga dikenali sebagai keperluan primer ialah merupakan keperluan yang paling asas. Keperluan ini melibatkan keperluan untuk mendapatkan makanan, minuman dan tempat tinggal. Membicarakan teori keperluan Maslow dalam konteks pendidikan,  keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah bergantung kepada setakat mana hierarki keperluan-keperluan murid dipenuhi. Contohnya, murid-murid yang kurang  makanan akan menyebabkan kesihatan pelajar terbabit akan terjejas. Hal ini akan menyebabkan pelajar tidak dapat menumpukan perhatian sepenuh serta tidak bermotivasi untuk belajar. Justeru, para guru perlu mengambil berat kepada tanda-tanda kekurangan dari segi fizikal pelajar itu.

Selain itu, guru mempunyai sifat penyayang untuk memenuhi keperluan kasih sayang yang mungkin tidak diperolehi di rumah. Memupuk nilai penghargaan kendiri dalam kalangan murid serta memberikan motivasi dan peneguhan yangs sesuai supaya mereka berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran. Guru juga boleh merancang aktiviti pengajaran mengikut kebolehan murid agar dapat meningkatkan keperluan penyuburan serta dapat memperolehi pengetahuan dan mennikmati karya atau ciptaan estetik yang bermutu tinggi.  

Di samping itu, keluarga yang bahagia dapat memenuhi keperluan asas mereka. Sebagai murid sekolah, mereka memerlukan individu dewasa terutamanya ibu bapa agar keperluan mereka dilindungi. Sekiranya keperluan asas tidak dipenuhi atau keselamatan mereka tidak terjamin, akan menjejaskan perkembangan personaliti mereka. Hanya setelah mereka mencapai tahap keperluan fizikal, keselamatan diri dan penerimaan kasih sayang dipenuhi, mereka boleh melangkah ke tahap yang seterusnya dalam Hierarki Keperluan Maslow.

Penghargaan diri yang positif akan mempengaruhi sikap kanak-kanak dalam sistem persekolahan dan mereka akan dapat menerima seterusnya menguasai ilmu dan kemahiran dengan mudah. Mereka akan menetapkan matlamat cita-cita mereka dan memastikan yang mereka akan dapat mencapainya. Namun begitu, Maslow juga dapat menerima hakikat bahawa tidak semua kanak-kanak dapat melalui setiap peringkat yang tertera dalam hierarki keperluan beliau.

Teori Peneguhan Perlakuan Skinner




BURRHUS FREDERIC SKINNER
(1904-1990)

Teori peneguhan perlakuan B. F. Skinner secara keseluruhannya berdasarkan pembentukan kelakuan manusia melalui peneguhan. Peneguhan ialah perkara yang dilakukan untuk menggalakkan sesuatu perlakuan itu diulangi. Mengikut Skinner, beliau telah membahagikan pengukuhan kepada dua jenis iaitu peneguhan positif dan peneguhan negatif.

i.              Peneguhan positif
Peneguhan positif ialah memberikan sesuatu ganjaran setelah sesuatu perlakuan yang positif ditunjukkan akan menyebabkan perlakuan itu  diulangi dan diperkuatkan lagi. Dalam bilik darjah, peneguhan positif akan memberikan suatu bentuk motivasi dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Contoh-contoh peneguhan positif yang boleh diberikan dalam bilik darjah ialah seperti memberikan kata-kata pujian selepas pelajar melakukan sesuatu kerja atau menjawab soalan, memberikan senyuman, menepuk bahu pelajar, memberi hadiah dan sebagainya. Peneguhan positif yang diberikan oleh guru dapat mendorong pelajar menghasilkan kerja yang bermutu tinggi. Peneguhan yang diberi juga mestilah jelas dan bersistematik. Hanya tingkah laku yang spesifik sahaja yang perlu diberi peneguhan. Guru juga mestilah ikhlas ketika memberi peneguhan.

ii.            Peneguhan negatif
Peneguhan negatif ditafsirkan sebagai hukuman, tindakan atau denda yang digunakan oleh seseorang guru bagi menghalang murid-muridnya daripada berkelakuan yang tidak diingini. Contohnya, guru boleh mengurangkan waktu rehatnya selama lima minit berbanding dengan kawan-kawannya kerana membuat bising sewaktu kelas matematik. Tindakan ini bagi menghalang murid berkenaan daripada terus mengulangi kelakuan yang tidak diingini tersebut.

Menurut teori ini, guru-guru dapat memotivasikan murid-murid dengan memberikan peneguhan secara positif dalam bentuk hadiah, kata-kata pujian, kata-kata perangsang ataupun tanda penghargaan. Sebaliknya, guru juga boleh menghapuskan kelakuan-kelakuan yang bermasalah dengan menggunakan peneguhan negatif seperti hukuman, denda dan sebagainya.

Kesan Motivasi Terhadap Murid.
Kejayaan atau kegagalan objektif dan hasil-hasil pembelajaran adalah bergantung sejauh mana murid-murid mempunyai motivasi untuk bertindak. Sekiranya guru dapat mewujudkan suasana bilik darjah yang kondusif, murid akan berasa diri dihargai secara tidak langsung mereka mempunyai motivasi yang secukupnya untuk mencapai prestasi yang tinggi dalam aktiviti kokurikulum dan kurikulum.

Justeru, guru-guru dan sistem persekolahan memainkan peranan yang besar dalam mengekalkan motivasi murid-murid sepanjang persekolahan mereka dan kemudiannya mempunyai daya motivasi untuk menamatkan persekolahan untuk berjaya dalam hidup. Terdapat beberapa kesan-kesan motivasi ke atas murid-murid iaitu;

(i)            Kerisauan.
Akibat motivasi akan menghasilkan kerisauan. Kerisauan boleh mendorong seseorang itu melakukan sesuatu tingkahlaku. Seseorang murid itu berasa resah dan bimbang sekiranya tidak dapat mencapai kejayaan. Ini kerana murid-murid telah menetapkan matlamat atau sasaran yang terlalu tinggi akan berasa resah sekiranya mereka tidak berupaya mencapai sasaran tersebut. Contohnya, murid yang bijak telah menetapkan sasaran bagi mencapai keputusan 5A dalam peperiksaan UPSR, namun mereka berasa resah dan bimbang sekiranya sasaran itu tidak dapat dicapai. Kerisauan ini mungkin menjadi satu masalah yang begitu teruk sehingga berlakunya masalah pengsan, menangis, jari jemari menjadi kaku ataupun jatuh sakit.

Sebilangan murid-murid memerlukan tahap kerisauan yang sederhana untuk mencapai keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan. Jelas bahawa murid-murid perlu berasa resah sekiranya ingin mencapai kecemerlangan. Sebaliknya, sesetengah guru perlu menetapkan hukuman yang keras, agar murid-murid akan berasa cemas dan ini dapat mendorong mereka mengubah sikap terhadap pembelajaran mereka untuk berjaya.

(ii)          Perubahan sikap
Motivasi juga dapat menghasilkan perubahan sikap daripada sikap negatif kepada sikap yang positif. Murid-murid yang mempamerkan sikap yang tidak diingini dapat menunjukkan perubahan sikap mereka sekiranya mereka diberikan dorongan melalui teknik-teknik peneguhan positif oleh guru mereka. Peneguhan-peneguhan  positif seperti kata-kata perangsang, pujian, nasihat serta penggunaan kata-kata motivasi peribadi yang positif dapat membantu murid-murid yang nakal untuk membuang sikap negatif mereka ke arah usaha mencapai kejayaan.

Murid-murid yang suka bermain dan tidak serius dalam pembelajaran boleh dimotivasikan oleh si guru secara ekstrinstik dengan memberikan ganjaran yang kecil bagi kejayaan yang ingin dicapai. Contohnya, seorang guru berhasrat untuk menghadiahkan sebatang pensil setelah anak muridnya dapat menulis dengan tulisan yang cantik, secara tidak langsung mereka akan terdorong untuk menulis dengan kemas. Namun begitu, murid yang mempunyai perasaan harga diri yang rendah sukar dimotivasikan dengan menggunakan ganjaran. Justeru, dengan galakan dan dorongan yang sesuai dan berterusan, sikap ini akan dapat diubah.

(iii)         Perasaan Ingin Tahu
Perasaan ingin tahu boleh boleh timbulkan melalui motivasi. Kanak-kanak mempunyai perasaan semulajadi untuk meneroka keadaan persekitaran mereka. Contohnya, apabila seorang guru memberi peluang kepada anak muridnya meneroka keadaan alam sekitar seperti di Taman Rama-rama, mereka akan bersikap ingin tahu dan terus mengambil tindakan untuk meneroka dan cuba mencari jawapan. Pembelajaran yang mendalam ini akan terus disimpan dalam ingatan jangka panjang.

Selain itu, guru-guru juga boleh menggunakan peristiwa-peristiwa, bahan nyata ataupun persembahan slaid sewaktu mengajar akan menimbulkan perasaan ingin tahu murid-murid untuk belajar dengan lebih lanjut bagi mengikuti pengajaran guru dengan lebih teliti. Di samping itu, guru juga boleh menggunakan kemahiran penyoalan  yang tinggi, perasaan ingin tahu murid-murid akan tercetus dengan sendirinya.

(iv)         Lokus Kawalan
Lokus kawalan dianggap sebagai sebuah aspek yang penting dalam personaliti. Konsep ini telah dikembangkan oleh Julian Rotter pada tahun 1950-an. Ia merujuk kepada pandangan seseorang individu terhadap punca-punca utama berlakunya sesuatu peristiwa dalam hidupnya. Lokus kawalan terbahagi kepada dua jenis iaitu lokus kawalan dalaman dan lokus kawalan luaran. Mereka yang memegang lokus kawalan dalaman ialah mereka yang percaya bahawa mereka yang akan mengawal nasib mereka sendiri. Mereka cenderung bahawa kemahiran, keupayaan dan usaha sendiri menentukan sebahagian pengalaman hidup mereka. Manakala mereka berpegang kepada lokus kawalan luaran pula, mereka percaya bahawa kehidupan mereka ditentukan oleh takdir, nasib atau faktor-faktor luaran yang lain.

Murid-murid yang memiliki lokus kawalan dalaman mempunyai tahap motivasi intrinstik yang tinggi kerana mereka percaya bahawa kejayaan mereka ditentukan oleh perbuatan mereka sendiri. Justeru, guru-guru boleh memotivasikan golongan ini dengan lebih mudah. Berbanding dengan mereka yang berpegang kepada lokus kawalan luaran yang percaya bahawa kejayaan mereka ditentukan oleh orang lain serta keadaan persekitaran yang menentukan kejayaan mereka. Mereka merasakan tidak mempunyai kuasa untuk mengubah sebarang keadaan yang terjadi dalam kehidupan mereka.

Mereka perlu menyakinkan serta mengubah pendirian mereka sebelum guru-guru dapat memotivasikan mereka. Motivasi yang tinggi dapat menggalakkan mereka berusaha ke arah pencapaian akademik yang tinggi.

(v)          Ketidakupayaan Yang Dipelajari – Berputus Asa
Guru-guru dapat memotivasikan murid-murid yang berputus asa agar lebih berusaha untuk mencapai kejayaan akademik. Tahap motivasi akan menurun apabila mereka gagal mencapai kejayaan, tambahan pula apabila guru-guru sering menggunakan  contoh-contoh kegagalan para murid berkenaan.

Para guru perlu memberikan motivasi kepada para murid bahawa kegagalan mereka merupakan satu cabaran untuk mencapai kejayaan yang lebih baik. Guru-guru juga boleh menggunakan motivasi ekstrinsik dan motivasi intrinsik untuk menggalakkan murid mencuba lagi dan tidak mudah mengaku kalah. Selain itu, guru-guru juga boleh menggalakkan murid-murid yang lemah ini menggunakan kemahiran belajar yang sistematik serta jadual belajar yang konsisten ke arah kecemerlangan akademik.

Justeru, para guru perlu mempunyai kesabaran dan ketabahan dalam memotivasikan murid serta melihat kegagalan akademik sebagai satu peluang untuk memperbaiki diri dengan mengikis semua kelemahan yang ada dalam diri mereka.

(vi)         Persekitaran Murid
Persekitaran pembelajaran yang membina boleh memotivasikan murid-murid. Persekitaran sebegini boleh disediakan oleh pihak sekolah serta ibu bapa di rumah. Persekitaran bilik darjah yang kondusif dapat meningkatkan motivasi intrinsik murid-murid dan dapat mengikuti pengajaran guru dengan lebih mudah dan berkesan. Oleh itu, pihak sekolah perlu menyediakan persekitaran yang selamat serta bebas daripada masalah disiplin.

Sikap para guru yang prihatin serta berdedikasi akan dapat memotivasikan para murid dan lantas mereka boleh menunjukkan pencapaian akademik yang bagus di dalam bilik darjah. Selain itu, peranan ibu bapa juga sama penting untuk memotivasikan para murid ketika berada di rumah. Antaranya, ibu bapa perlu menyediakan persekitaran yang kondusif, sentiasa prihatin, memberikan sokongan kepada anak-anak mereka terutama dalam pencapaian akademik. Contohnya, ibu bapa perlu menyediakan ruang yang selesa untuk mereka belajar di rumah.

Cara-cara Bagaimana Guru-guru Dapat Meningkatkan Motivasi Murid-murid.

Guru-guru mencipta suasana pendidikan yang memberikan motivasi terhadap murid-murid secara konsisten untuk mencapai kejayaan akademik. Antara situasi pendidikan yang perlu diberi penekanan oleh para  guru ialah;

(i)            Aktiviti Pembelajaran
Antara aktiviti pembelajaran yang boleh memotivasikan murid-murid ialah memastikan penglibatan aktif dalam semua aktiviti pembelajaran sama ada di dalam mahupun di luar bilik darjah. Penglibatan ini akan melahirkan perasaan ingin tahu yang merupakan naluri semulajadi kanak-kanak.

Selain itu, guru-guru mesti meningkatkan motivasi intrinstik murid-murid menerusi aktiviti-aktiviti penerokaan dan penemuan penyelidikan. Mereka juga boleh menggunakan strategi pembelajaran seperti kuiz, pertandingan dan ujian ringkas.

(ii)          Matlamat Pembelajaran
Guru-guru perlu memberikan tugasan yang bersesuaian dengan kemampuan tahap murid-murid agar matlamat pembelajaran para guru boleh tercapai. Murid-murid akan berusaha mencapai matlamat pembelajaran yang telah ditetapkan oleh guru. Sekiranya mereka berjaya menyelesaikan tugasan yang diberikan oleh guru, mereka akan mempunyai motivasi yang tinggi untuk menyelesaikan tugasan guru yang seterusnya.

Selain daripada mempelbagaikan strategi pembelajaran berasaskan kuiz, permainan, lakonan dan sebagainya, para guru juga boleh menggunakan internet dan komputer di dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Strategi pembelajaran ini akan dapat menarik perhatian untuk melengkapkan tugasan mereka secara talian.

Persekitaran Pengajaran Dan Pembelajaran

Persekitaran pengajaran dan pembelajaran yang kondusif untuk murid-murid dapat meningkatkan motivasi murid-murid. Guru yakin dengan menggunakan motivasi intrinsik dan motivasi ekstrinsik dapat meningkatkan pencapaian murid-murid. Teknik-teknik motivasi yang sesuai dengan pengajaran dan pembelajaran, dapat meningkatkan penglibatan dan penyertaan anak murid di dalam bilik darjah. Lantas, dapat menyerlahkan potensi yang tersembunyi pada diri mereka dan dapat meningkatkan pencapaian akademik.

Persekitaran pembelajaran yang menyeronokkan dengan guru-guru yang sering mengambil berat serta guru-guru yang menghiburkan dapat menarik minat murid-murid untuk mengikut proses pengajaran dan pembelajaran. Guru juga perlu membina kepercayaan dan ikatan dengan murid-murid. Untuk mencapainya para guru mesti mempunyai komunikasi yang positif. Misalnya, memberikan senyuman dan mengangguk kepala apabila berinteraksi dengan guru.

Pembelajaran Koperatif dan Kolaboratif

Pembelajaran akan lebih berkesan sekiranya anak murid dipecahkan dalam kumpulan-kumpulan yang kecil. Mereka dengan mudah mengingati dan memahami bahan pembelajaran yang diberikan oleh guru.  Pembelajaran seperti ini dikenali sebagai pembelajaran koperatif. Hasil pembelajaran akan memberikan manfaat kepada mereka sama ada secara individu ataupun kumpulan.

Manakala pembelajaran kolaboratif pula murid-murid akan bekerjasama dalam kumpulan-kumpulan kecil ini untuk berkongsi maklumat dan pengetahuan serta saling bantu-membantu antara satu sama lain. Kedua-dua teknik pembelajaran ini dapat meningkatkan motivasi terhadap anak murid untuk mencapai kecemerlangan akademik. Kerjasama dalam kalangan kumpulan akan mencetus satu dorongan dan motivasi terutamanya kepada murid-murid yang mempunyai pencapaian yang rendah untuk terus meningkatkan prestasi mereka.

Peneguhan Positif dan Negatif

Peneguhan positif dan negatif dapat memotivasikan murid-murid serta dapat membantu para guru mendisiplin mereka supaya proses pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar.

Guru-guru perlu bijak menggunakan kedua-dua peneguhan ini seperti mana yang disarankan oleh Teori Peneguhan Skinner. Peneguhan ini digunakan bertujuan sama ada untuk meningkatkan prestasi akademik mereka ataupun untuk mengawal tingkah laku mereka.

Peneguhan positif bertujuan untuk memberikan galakan kepada murid-murid untuk mencapai matlamat dan hasil pembelajaran yang ditetapkan oleh para guru. Manakala peneguhan negatif pula untuk mengelakkan gangguan tingkah laku murid yang boleh menjejaskan kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran.

Namun, guru-guru perlu bersikap adil dalam memberikan peneguhan kepada murid. Justeru, perancangan perlu dibuat bagi memastikan peneguhan positif dan negatif khusus bagi setiap tingkah laku berpatutan dengan setiap tingkah laku mereka kerana akan memberikan implikasi dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

IMPLIKASI MOTIVASI DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Motivasi mempunyai beberapa kesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran, terutamanya sebelum, sewaktu dan selepas proses berkenaan. Guru-guru perlu mengenalpasti secara sistematik bagaimana pengajaran dan aktiviti-aktiviti yang boleh memotivasikan murid-murid.

Sebelum Proses Pengajaran dan Pembelajaran.

Sebelum proses pengajaran dan pembelajaran, guru-guru perlu membuat rancangan mengajar dan alat-alat bantuan pengajaran berkaitan yang akan digunakan.  Selain itu, guru-guru juga merancang bagaimana untuk menimbulkan rasa minat murid-murid sepanjang pelajaran selepas tamat pengajaran. Selain penerapan motivasi ekstrinsik seperti pelekat bintang dalam carta kemajuan kelas perlu juga menerapkan motivasi intrinsik.

Guru-guru juga boleh menimbulkan minat dalam kalangan murid mengenai topik yang diajar seperti mengarahkan perhatian mereka membaca bahan yang relevan, memasang poster dan gambar rajah berkaitan di dinding bilik darjah atau membawa barang-barang untuk dipamerkan. Untuk menggalakkan dan memotivasikan menggunakan kemahiran teknologi maklumat (ICT), maka guru-guru perlu menyusun penggunaan makmal agar memastikan kesemua murid dapat menggunakan komputer.

Penglibatan murid dalam aktiviti-aktiviti kecil seperti mengumpulkan bahan-bahan keratan-keratan akhbar atau membawa barang dari rumah, secara tidak langsung dapat memupuk rasa tanggungjawab serta minat dalam kalangan mereka. Sebelum memulakan sesi pelajaran, guru-guru boleh menimbulkan rasa minat dalam kalangan murid-murid mengenai topik yang ingin dipelajari. Contohnya, guru boleh menggunakan set induksi yang menarik seperti membawa arnab ke dalam bilik darjah semasa mengajar mata pelajaran Sains.

Bagi mendorong minat terhadap pelajaran, guru-guru boleh mengemukakan soalan-soalan yang mencabar serta mengkehendaki mereka meneroka dan mengetahui sendiri mengenai sesuatu topik tersebut. Apabila timbulnya minat, mereka akan mempunyai motivasi intrinsik untuk mengikuti langkah pengajaran yang berikutnya.

Semasa Proses Pengajaran dan Pembelajaran.

Semasa proses pengajaran dan pembelajaran, guru-guru boleh menggunakan pelbagai pendekatan bagi memperkenalkan sesuatu topik dengan melibatkan penglibatan murid-murid samada dalam perbincangan atau aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan topik. Penghargaan dari guru amat penting kerana akan dapat memotivasikan mereka mengikuti pelajaran di bilik darjah. Contohnya, guru sering melakukan aktiviti yang berkaitan dengan kata-kata lisan seperti kerja yang cemerlang, kerja awak ini kemas ataupun isyarat tubuh badan seperti anggukan atau senyuman.

Bagi murid-murid yang mempunyai motivasi intrinsik yang rendah, guru-guru boleh memberikan ganjaran kecil seperti gula-gula, bintang pada carta yang membawa rasa pencapaian dan penghargaan yang bagus. Walaupun ganjaran yang diberikan oleh guru berperanan sebagai motivasi ekstrinsik tetapi juga boleh menghasilkan motivasi intrinsik pada sesetengah murid.

Guru-guru mesti mengelak daripada mengkritik murid-murid semasa pelajaran berlangsung. Mereka perlu mendapatkan kepercayaan dan penghormatan serta mudah didekati oleh para murid. Selain itu, suasana pembelajaran yang menyeronokkan dan guru yang mempunyai komunikasi yang berkesan dapat memotivasikan murid-muridnya mengikuti pengajaran dan pembelajaran dengan baik. 

Selepas Proses Pengajaran dan Pembelajaran.

Selepas tamat sesi pelajaran, murid-murid diberikan waktu untuk membuat refleksi dan dicatatkan di dalam buku catatan mereka. Proses ini dapat membantu murid-murid menilai kekuatan dan kelemahan yang terdapat pada diri mereka supaya guru dapat memberikan pertolongan yang khusus. Penilaian guru boleh dibuat melalui kerja rumah atau secara lisan di penghujung pengajaran, guru-guru boleh memberikan kata-kata perangsang terhadap pencapaian matlamat pembelajaran mereka. Maklum balas ini akan membina dan memotivasikan murid-murid.

Guru-guru boleh menyediakan aktiviti-aktiviti lanjutan selepas proses pengajaran dan pembelajaran seperti kuiz-kuiz dalam talian yang membolehkan murid-murid menjawab kuiz pada waktu lapang. Sebagai guru yang prihatin, perhatian yang sepenuhnya perlu diberikan kepada pelajar yang kurang cerdas dengan menyediakan latihan tambahan untuk mencapai hasil pembelajaran.

Sikap prihatin juga perlu diberikan kepada murid-murid yang tidak mempunyai keperluan asas yang mencukupi seperti mereka yang pergi ke sekolah tanpa buku dan alatan tulis atau tidak mempunyai makanan yang sihat di rumah. Justeru, guru-guru perlu mengambil langkah yang sewajarnya untuk membantu murid-murid terbabit. Contohnya, memasukkan mereka dalam skim makanan tambahan, bekalkan buku dan alat tulis serta menerapkan nilai-nilai murni dalam kalangan murid agar tidak menghina murid yang miskin.

Implikasi penggunaan teknik-teknik motivasi dalam pengajaran dan pembelajaran dapat meningkatkan penglibatan dan pencapaian akademik murid-murid. Justeru, guru mesti mempercayai bahawa pencapaian semua murid bolah dipertingkatkan melalui motivasi intrinsik dan ekstrinsik.

BIBLIOGRAFI

Dr. Ragbir Kaur A/P Jaginder Singh (2006). Panduan Ulangkaji Ilmu Pendidikan
Untuk KPLI (Sekolah Rendah dan Menengah). Kuala Lumpur: Kumpulan
Budiman.

Dr. Ragbir Kaur A/P Jaginder Singh (2012). Panduan Ilmu Pendidikan Untuk DPLI
Psikologi. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.


Lokus Kawalan (Locus of Control) Part 4 dicapai pada 16 Ogos 2012 di

Mok Soon Sang (2011). Nota Intisari Ilmu Pendidikan Psikologi Pendidikan.
Puchong: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Robert E. Slavin (2003). Seventh Edition Psychology Theory and Practice. United
State of America: Allyn and Bacon, Permissions Department.

 
     Norhayati Binti Kasim
DPLI  MU/RBT